Hoe een commerciële copywriter het verschil maakt

Bijgewerkt: jun 11


Iedereen kan schrijven. Maar commercieel schrijven is meer dan alleen de grammaticaregels respecteren en een sterk ontwikkeld taalgevoel hebben. Dat is niet iedereen gegeven. Teksten schrijven die overtuigen, enthousiasmeren, doen dromen en tot actie bewegen, is een vak apart. Daarvoor moet je over enkele concrete skills beschikken. Hieronder ontdek je welke technieken een copywriter toepast om jouw doelgroep te overtuigen.



Een goede copywriter is een beetje psycholoog


Om goed te schrijven moet je van alle markten thuis zijn. Je moet je in alle milieus kunnen bewegen en vrij zijn van vooroordelen. Net zoals een acteur moet je je telkens opnieuw kunnen inleven in nieuwe personages in een bepaalde sfeer en setting. Dat vergt mensenkennis en ervaring. Het helpt ook als je over een helder psychologisch inzicht beschikt. Telkens weer moet je kunnen inschatten welk vlees je in de kuip hebt, iemands persoonlijkheid overnemen en zijn taal leren spreken. Draaien aan het knopje tot je de juiste frequentie vindt.

De tone of voice bepalen De juiste frequentie, dat is de ‘tone of voice’ of de manier waarop je communiceert. De tone of voice zegt alles over je bedrijfscultuur. Het bepaalt je imago voor een stuk en is letterlijk, de stem van je onderneming. Je moet rekening houden met de opdrachtgever, maar ook met zijn doelgroep. Tone of voice gaat o.a. over de aanspreekvorm, ‘je’ of ‘u’ en over de schrijfstijl: zakelijk, plechtig, wervend, joviaal, gevat, met humor, enz. Eens je de juiste tone of voice vindt, moet je hem consequent blijven toepassen.



Tijd is beperkt, een goede copywriter komt meteen ter zake Een commerciële copywriter valt met de deur in huis. Hij draait niet rond de pot en laat niks aan het toeval over. Vage woorden zoals allicht, misschien, eventueel of waarschijnlijk halen de vaart uit een tekst. Ze zaaien twijfel en laten ruimte voor interpretatie. Zo wordt de aandacht van de essentie afgeleid. Wie overtuigend schrijft, overtuigt. Schrijf kort en bondig, dat leest het vlotst en wordt het best onthouden.


Schrijf scanbaar Een goede copywriter weet de kernzaak in enkele zinnen of woorden te vatten. De manier waarop we vandaag informatie opnemen is heel vluchtig. Als we al lezen, gebeurt dat vaak op een scherm. Op smartphone, tablet of PC. We lezen diagonaal of scannend. Bij een goede tekst volstaan de titels en tussentitels om de kern van de boodschap te begrijpen. Een goede copywriter zal dan ook zoveel mogelijk essentiële informatie in de titels verwerken.

Schrijven is schrappen Voor een copywriter is het een sport om naar overbodige woorden te speuren en ze vervolgens als ballast overboord te gooien. Het is kneden en blijven sleutelen tot de grondzaak overblijft. Concreet en helder. Dat lijkt eenvoudiger dan het is. Het houdt in dat je die ene rake zin of dat originele woord moet opofferen voor een hoger goed. Loslaten en niet meer omkijken. Doseer, vermijd holle begrippen en heb vertrouwen in je doelgroep. Als jij het goed doet, hebben zij aan enkele woorden genoeg om helemaal mee te zijn.



Zet je werkwoorden aan het werk


Een veel voorkomende stijlfout is passief taalgebruik. Laat werkwoorden werken en maak van je onderwerp geen lijdend voorwerp. ‘Bart neemt een taxi naar huis’ klinkt toch helemaal anders dan ‘Bart wordt met een taxi naar huis gebracht’? Passief taalgebruik haalt het tempo en de spontaniteit uit je schrijfsels. Een copywriter is hier waakzaam voor en steekt er de nodige schwung in.

Een copywriter is van alle markten thuis

Nieuwsgierig zijn en je snel een onderwerp eigen maken, zijn belangrijke vereisten voor een copywriter. Meestal zijn dit ook leergierige mensen met een uitgebreide algemene kennis. Een copywriter schuwt geen enkel onderwerp en kan even overtuigend vertellen over het nut van een waterverzachter, als over de vele troeven van Ieper als toeristische bestemming. Alles is even interessant. Veelzijdigheid is een must.


Een rijke woordenschat met een waaier aan synoniemen


Een copywriter vermijdt herhaling. Een alinea waarin hetzelfde woord zeven keer voorkomt is uit den boze. Een getrainde copywriter maakt er een erezaak van om zoveel mogelijk originele woorden in zijn teksten te verwerken. Een rijke woordenschat komt dus goed van pas. De kunst is wel dat de tekst aangepast blijft aan de doelgroep. Aan moeilijke woorden of jargontaal heeft niemand een boodschap. Ze doen alleen vermoeden dat de auteur wil imponeren.


Een streng alziend oog


Taalgevoel is een noodzakelijke voorwaarde, maar een copywriter moet ook kritisch zijn en oog voor detail hebben. Dat houdt in: feiten dubbelchecken, spellingsfouten opmerken, de juiste grammaticaregels toepassen. Werkelijk niks mag aan zijn oog ontsnappen. De opdrachtgever verwacht immers een foutloze tekst.



Om goede commerciële teksten te schrijven, moet je met tal van zaken rekening houden. Natuurlijk kan je nooit alle regels tegelijkertijd toepassen. Elke tekst vergt een specifieke aanpak maar de beste schrijfsels lezen als een trein. Ze zijn het resultaat van een doordachte compositie waarbij elk woord zorgvuldig werd neergezet. Sommigen hebben het van nature, maar wie zich in bochten moet wringen om een vlotte tekst neer te pennen, doet beter beroep op een copywriter.


Hulp nodig bij je schrijfsels? Vertel ons hoe wij je kunnen helpen en vraag een nu offerte aan.


#Copywriting


21 keer bekeken0 reacties

Gerelateerde posts

Alles weergeven