Huisstijlhandboek? Waarvoor heb je dit eigenlijk nodig?

Bijgewerkt op: 26 aug 2021



Het belangrijkste principe bij het toepassen van je huisstijl? Consistentie. Je huisstijl kan nog zo professioneel ogen, als je hem niet consequent toepast, is het een maat voor niks. Meer nog, het doet afbreuk aan je imago. In de praktijk zien we maar al te vaak hoe dit fout loopt. Enter: het huisstijlhandboek. Hét middel om alle misverstanden, willekeur en nonchalantie de wereld uit te helpen en de uniformiteit te waarborgen. Lees verder en ontdek de meerwaarde van een huisstijlhandboek.

Het belang van een huisstijl Een huisstijl hebben op zich is natuurlijk al fantastisch. Het tilt je onderneming naar een hoger niveau, zorgt voor herkenbaarheid en geeft je een zekere sérieux. Daarnaast zegt het ook iets over de cultuur binnen jouw bedrijf of organisatie. We kunnen er allerlei zaken uit afleiden: ben je conservatief, innovatief, stijlvol, klassiek, trendy of eerder neutraal? Eigenlijk zeg je: dit is wie ik ben en wat ik voor jou beteken.

Kakafonie versus symfonie Veel ondernemingen erkennen het belang van een eigen huisstijl en hebben erin geïnvesteerd. Ze hebben een eigen logo, kozen voor een specifiek lettertype en houden vast aan een bepaald kleurgebruik. Wat we in realiteit echter vaak zien, is dat die huisstijl vervolgens niet altijd consequent wordt toegepast. Zo krijg je een kakafonie i.p.v. een symfonie.


Waar loopt het fout? Daar zijn meerdere oorzaken voor. Gaande van achteloosheid, tot onwetendheid of verwarring omtrent het toepassen van de huisstijl. Personeelswissels, tijdsgebrek of het ontbreken van afspraken en afgebakende taken, liggen vaak aan de oorsprong. Iedereen doet maar wat. Kleine bedrijven kampen iets minder vaak met dit probleem. Zij hebben meer controle en een beter overzicht, ze bewaken hun huisstijl beter. Toch is een huisstijlgids ook voor kleinere bedrijven van groot belang.


Ook voor kleine ondernemingen Stel dat je als bedrijf afhankelijk bent van een externe grafische partner en je zelf de nodige kennis of tools niet in huis hebt? Als die samenwerking dan stopt, sta je er plots alleen voor en moet je het zelf maar uitzoeken. Of iemand is onverwacht voor lange tijd afwezig? Dan is het handig als je een draaiboek achter de hand hebt, ook al is de lijst vrij beknopt. Het kan je veel tijd, energie en kopzorgen besparen.

Wat is nu een huisstijlhandboek? In een huisstijlhandboek bundel je alle richtlijnen omtrent je huisstijl. Het gaat verder dan een loutere omschrijving van je logo, je typografie of je kleurgebruik. Het schrijft ook voor hoe én wanneer je wat toepast. Hoe verschijnt je logo online, hoe zien je e-mailhandtekeningen eruit? Wanneer gebruik je de baseline? Dit giet je allemaal in een overzichtelijk en gestructureerd geheel samen met de nodige afbeeldingen.

Waarom een huisstijlhandboek? Een huisstijlhandboek is in de eerste plaats een groot gemak. Het brengt iedereen op dezelfde lijn. Geen twijfel, geen misverstanden, je hoeft alleen de richtlijnen te volgen. Nieuw teamlid aan boord? Een wissel op de marketingafdeling? Geen punt. Dankzij je huisstijlhandboek verloopt alles zoals het hoort. Je wint er ook tijd mee. Je moet niet telkens weer van nul beginnen en je hoeft geen uitleg of instructies te geven. Het staat allemaal netjes opgeschreven.


“Laat je marketingafdeling als een geoliede machine draaien.”

Voorkomen is beter dan genezen

Het helpt je ook om fouten te voorkomen. Die kunnen je geld kosten als je je visitekaartjes bijvoorbeeld moet laten herdrukken. Als richtlijnen ontbreken, gaan mensen vaak goedbedoeld zelf aan de slag en roeien ze met de middelen die ze hebben. Zo creëer je natuurlijk inconsistenties. Met een huisstijlhandboek bewaak je de kwaliteit en zorg je ervoor dat je je professioneel imago aanhoudt.


“It’s just eassssy.”

Wat staat er zoal in een huisstijlhandboek? Elk huisstijlhandboek is uniek. Wat je er allemaal in zet, kies je zelf en hangt af van de grootte van je bedrijf en van de tools die je inzet. Van instructies voor drukwerk, tot je sociale media, je digitale nieuwsbrieven en je website. Daarnaast is het ook belangrijk om te vermelden wat niet mag en dit visueel weer te geven. De do’s én de don’ts formuleren.



Bijvoorbeeld:


. Logo: vorm, formaat, achtergrond, kleuren, staand of liggend, variaties

. Baseline: wanneer wel/niet, afstand en verhouding tot logo, formaat, lettertype . Typografie: lettertype, -grootte, -dikte, stijl, regelafstand, hoofdlettergebruik Kleurgebruik: CMYK, RGB, Pantone, PMS, RAL, percentages, schema’s, lay-out . Beeldvorming: fotografie & illustraties, toegepaste fotofilters, vormen & patronen . Huisstijldragers: formaat, soort papier, omslagen, visitekaartjes, briefpapier e.d. . Specifieke Toepassingen: autobelettering, werkkledij, balpennen, notablok e.d. Digitaal en gedrukt Zorg ervoor dat je meerdere exemplaren in huis hebt. Bewaar ook altijd een digitale versie op je server. Zo kan je dit vlot doorsturen naar je drukker, reclamebureau of vormgever. Informeer ook je medewerkers of collega’s en herinner hen aan de richtlijnen als je zaken ziet die afwijken.


Denk ook aan templates voor je sociale media Ben je sterk actief op sociale media? Overweeg dan zeker om templates voor je posts te creëren. Dat werkt stukken vlotter en zorgt voor een lijn in je verhaal. Ook hier moet je consequent zijn. Zo blijf je authentiek en geloofwaardig. Richtlijnen helpen om dezelfde toon aan te houden. Bv. over het formaat van je cover- en profielfoto’s, je berichtensjablonen, het gebruik van smileys, hashtags, uitroepingstekens, enz.


Van huisstijlgids naar branding book Als je dergelijke zaken vermeld, kan je er evengoed ook andere dingen zoals je tone of voice, je merkvisie en je waarden aan toevoegen. Zo kom je tot een volwaardig branding book met alles erop en eraan. Een klassiek huisstijlhandboek beperkt zich tot de visuele aspecten van je marketing. Een branding book belicht je waarden en normen en vertelt je verhaal. Hier gaat het eerder over de bouwstenen van je merk. Van de tools die je gebruikt, tot sponsoring, positionering en de strategie die je volgt. Iedereen die betrokken is bij je bedrijf, kan zich zo de bedrijfscultuur eigen maken en er mee voor zorgen dat het plaatje klopt. Het is dus een goede zaak als je naast een huisstijlgids, ook een branding book ontwikkelt.

>> Nog geen huisstijlgids of branding book?

Laat dit dan het volgende item op je to do-lijstje zijn! Je zal vlotter werken, tijd besparen en efficiënter naar buiten treden. Impressionant kan je hierbij helpen. Schakel onze expertise in. Vraag een hier een vrijblijvende offerte.




34 keer bekeken0 reacties

Gerelateerde posts

Alles weergeven